القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار المواضيع

اين يظهر الخصم النقدي عندما يسجل بالدفاتر




 اين يظهر الخصم النقدي عندما يسجل بالدفاتر ؟

الخصم النقدي

 يظهر بالقيد اي يسجل بالدفاتر
مثلا اشتريت بضاعه بالاجل والبائع فرض شرط انه عشان يديني البضاعه لازم ادفع المبلغ خلال١٠ايام بالتالي هنا نلاحظ ان الخصم النقدي مربوط بشرط.
ولما اجي اسجل القيد هسجل بالقيمه الاصليه مثلا ١٢٠ج
وعند التحصيل او لما ادفع خلال ١٠ايام هعمل قيد جديد هيكون فيه الدائنين والنقديه والخصم .


يبقا القيد كالاتي:
١٢٠من ح/ المشتريات
١٢٠الي ح/ الموردين
وهنا الموردين معناها الدائنين او اللي اشتريت منهم البضاعه . واصلها دائن فتظل ف الدائن لانهم زادو او ليهم عليا فلوس ب١٢٠ج .
عند التحصيل او لما اخد الخصم :


هيصبح القيد:
١٢٠من ح/ الموردين

١٠٠الي ح/ النقديه
٢٠الي ح/ الخصم المكتسب .

هنا طبعا الموردين خلاص اخدو الفلوس بتاعتهم فهقفل القيد بتاع الموردين يعني لو كان داين هخليه مدين وبالتالي كده خلاص انا سددت فلوسو وملوش عندي حاجه
وطبعا الخصم المكتسب ده اللي بياخده المشتري من البائع واصلا هو دائن لانه ايراد للمشتري فيظل دائن كما هو لان الايراد زاد .


ناخد مثال اخر للتوضيح: 

في ١/١قامت المنشأه ببيع بضاعه عالحساب للشركه س بمبلغ ٤٠٠٠٠ج وذلك بشروط ٣٠/١٠/٥
وفي ١/٥ قامت الشركه س بسداد المستحق عليها .

اولا نشرح المثال:
هنا منشأه باعت للشركه س بضاعه ب٤٠٠٠٠ج بخصم ٥٪ لو تم السداد خلال ١٠ايام اما ال٣٠دي فهي الفتره المسموح بها يعني معاه ٣٠يوم لحد ما يدفع الفلوس لكن قدامه عرض ان لو دفعهم خلال ١٠ايام هياخد الخصم .
اذن الحل كما هو موضح بالصور ..
في صوره مكتوبه بخط الايد والصورتين التانيين للي مش شايف خط الايد
المهم :
نشرح القيود كالاتي:
اولا في دفاتر البائع:
عند اثبات القيد بقول من ح/ العملاء ب٤٠٠٠٠
الي ح/ المبيعات ٤٠٠٠٠

معروف ان العملاء اصلها مدين فأنا كبائع العملاء اللي اخدو مني بضاعه زادو ب٤٠٠٠٠ والمدين لما يزيد بيفضل مدين كما هو وطبعا المبيعات داينه وانا المبيعات عندي زادت فتظل كما هي بالداين ٤٠٠٠٠
طاب نيجي للتحصيل :
خلاص انا المشتري هيديني فلوسي وبالتالي النقديه عندي هتزيد ب٣٨٠٠٠ وانا هديله الخصم المسموح به لانه دفع خلال ١٠ايام فهديله خصم ب٥٪ اللي هوا حسبناه وكان ب٢٠٠٠ج وطبعا الخصم المسموح به مدين لانه مصروف علي البائع اما بالنسبه للعملاء او المدينين او اللي انا ادتلهم البضاعه او اللي انا ليا عندهم فلوس فهقفل الحساب بتاعهم يعني لو كان مدين هخليه داين وده معناه اني خلاص مليش عندهم حاجه .
طاب لو افترضنا انه تم التحصيل بعد المهله اللي هيا ١٠ايام كده معناه انه مفيش خصم والقيد هيكون زي ما موضح بالصور .
نيجي لدفاتر المشتري:
عشان اثبت القيد هقول من ح/المشتريات ٤٠٠٠٠
الي ح/الموردين ٤٠٠٠٠ وهنا طبعا الموردين اي الدائنون يعني اللي ليهم فلوس وهيا اصلا دائنه .
نيجي للتحصيل:
هنا الموردين او اللي ليهم فلوس فأنا خلاص سددتلهم الفلوس فهقفل الحساب بتاعهم وانا كمشتري اخدت خصم مكتسب ب٢٠٠٠ وهوا اصلا داين لانه ايراد للمشتري وطبعا الخزينه هتقل لاني دفعتله

تعليقات