القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار المواضيع

ما الفرق بين محاسبة التكاليف والمحاسبة الادارية






ما الفرق بين محاسبة التكاليف والمحاسبة الادارية 

محاسبة التكاليف بتهتم تحديد تكاليف الموارد في الشركة ومن ثم تخدم المحاسبة الإدارية و المحاسبة المالية

المحاسبة الإدارية بتهتم بالنظرة المستقبلية للشركة ، وتحسين القرارات اللي بيكون من ضمنها تقليل تكاليف الشركة وعمل رقابة داخلية فعالة و هيا محاسبة تخد
م الأطراف الداخلية فقط من الشركة

من الاخر كدا اول السنة بتحط خطة بناء على المحاسبة الإدارية وتفضل طول السنة تستخدم محاسبة التكاليف وتيجي اخر السنة تحلل الانحرافات ثم تعرض نهاية السنة كلها عن طريق المحاسبة المالية للاطراف الخارجية العملية دي كلها بتخضع للرقابة الداخلية إداريا والتدقيق والاعتماد من مكاتب المحاسبة القانونية

تعليقات