القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار المواضيع

كيفيه جعل الدفاتر التجارية ( المحاسبية) منظمة


المحاضرة الرابعة من كورس المحاسبة من الالف الي الياء

قواعد تنظيم الدفاتر التجاريه 

او ايه المطلوب عشان تبقا الدفاتر منظمه ؟


١-يجب ان يوضح المركز المالي للتاجر باللغه العربيه .
٢-يجب ان تكون خاليه من الفراغات والكشوط والكتابه عالهوامش.
٣- يجب ان تكون معده وفقا للنموذج الذي تعده وزاره التجاره.
٤- في حاله وقف النشاط تقدم الدفاتر للموظف المختص بالغرفه التجاريه.
٥- في حاله وقوع التاجر في خطأ يبقي القيد كما هو مع اثبات الغاءه.
٦- لا يستخدم دفتر جديد الا بعد انتهاء الدفتر السابق ويوقع عليه احد المحاسبين القانونيين في الصفحه الاخيره.

طاب ايه الهدف من تنظيم الدفاتر؟
بتمنع التاجر من التلاعب بالدفاتر او تغيير القيود او اتلاف بعض صفحاتها .


ايه الاثار المترتبه علي عدم مسك الدفاتر التجاريه؟
١-غرامات ماليه من الجهات الحكوميه .
٢- لا يستطيع التاجر طلب الصلح الواقي من الافلاس لانه طبعا مش معاه دليل او دفتر بالمعاملات الماليه اللي تمت .
٣-
سيتعرض التاجر للتقدير الجزافي من الجهات الضريبيه .
٤- انعدام قيمتها ف الاثبات لمصلحه التاجر .

في حاله مخالفه القواعد او عدم مسك الدفاتر ..
هناك جزاءات جنائيه ودي بتكون غرامه لا تقل عن ١٠٠ج ولا تزيد عن ١٠٠٠ج .
وهناك جزاءات مدنيه ودي بتكون تقدير جزافي من مصلحه الضرائب والدخل وبالتالي غرامه بنصف قيمه الضريبه .

تعليقات